Loading Posts...

Outsourcing – co to jest i na czym polega?

Dobrze prosperująca firma z czasem zaczyna się rozrastać. Oznacza to nie tylko większe zarobki i budowanie pozycji na rynku, ale również nowe obowiązki i zadania. Pomocnym rozwiązaniem jest outsourcing, dzięki któremu możesz przekazać część funkcji do realizacji podmiotowi zewnętrznemu.

 

Termin outsourcing powstał z połączenia 3 angielskich słów: outside (zewnętrzny), resource (środek), using (używanie). Dosłownie pojęcie odnosi się do wykorzystywania zasobów zewnętrznych.

W praktyce oznacza zlecenie określonych zadań osobom lub podmiotom wydzielonym ze struktury organizacyjnej. Obszary, w których najczęściej korzysta się z wymienionej wyżej formy, to w głównej mierze księgowość, administracja kadrowa, marketing lub IT. Jako przedsiębiorca sam możesz określić i wybrać sektory, w których do usprawnienia działań i skuteczności przyda się pomoc. Outsourcing to także sposób na optymalizację kosztów prowadzenia biznesu dzięki przekazaniu części pracy w ręce specjalistów.

 

Charakter outsourcingu

Outsourcing ma charakter długoterminowy i strategiczny. Polega na współpracy, która wszystkim przynosi korzyści. Nie jest to już relacja dostawca – odbiorca, a zaangażowanie zarówno podmiotu zlecającego usługę, jak i podmiotu tę usługę realizującego. Możesz zdecydować się na jeden z dwóch rodzajów outsourcingu:

  • outsourcing pełny: kompleksowa obsługa wybranego obszaru przedsiębiorstwa
  • outsourcing selektywny: obsługa części wybranego obszaru przedsiębiorstwa

 

Decyzja o skorzystaniu z rozwiązań outsourcingu powinna być dobrze przemyślana. Należy uwzględnić wszystkie czynniki, które zadecydują o zleceniu części zadań specjalistom z zewnątrz. Do najważniejszych z nich zalicza się:

  • aspekty finansowe
  • aspekty ekonomiczne

 

Cele outsourcingu

Ważne, aby Twoja firma ustaliła główny cel do osiągnięcia. Wyróżnić można trzy podstawowe rodzaje outsourcingu ukierunkowane na konkretny plan działania:

  • naprawczy: ustabilizowanie, a następnie zlikwidowanie z niekorzystnej sytuacji
  • dostosowawczy: zmiana formy działalności i struktury z uwzględnieniem nowych warunków rynkowych
  • rozwojowy: efektywniejsze funkcjonowanie oparte na analizie trendów rynkowych

 

Korzyści outsourcingu

Zlecanie zadań osobom wykwalifikowanym stabilizuje funkcjonowanie firmy, co przekłada się na wiele korzyści, m.in:

  • większą aktywność rynkową
  • poprawę jakości usług
  • większe środki na inwestycje
  • zmniejszenie kosztów wewnętrznych
  • wzmocnienie pozycji rynkowej
  • oszczędność czasu

 

Decyzja o skorzystaniu z pomocy specjalistów nie musi być podejmowana z dnia na dzień. Dokładna obserwacja działań przedsiębiorstwa oraz analiza wpływających na nie czynników pozwoli na dopasowanie rozwiązań outsourcingu do indywidualnych potrzeb.

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą mBiura, które oferuje pomoc księgową, prawną i administracyjną dla Twojej firmy.

 

Więcej znajdziesz pod adresem:

http://mspolka.pl/blog/obowiazki-prawne-przedsiebiorcy/

http://dlaszefa.pl/zasada-s-m-a-r-t/

 

Leave a Comment

Loading Posts...