Loading Posts...

Jak zaoszczędzić prowadząc firmę?

Prowadzenie firmy wiąże się z coraz większymi kosztami oraz obciążeniami dla przedsiębiorców. Wzrost cen prądu, a co za tym idzie – wszelkich pozostałych produktów rynkowych – potencjalne zniesienie trzydziestokrotności składek ZUS czy wzrost płacy minimalnej zatrudnianych pracowników to tylko kilka zmian, które przyniesie ze sobą rok 2020. W związku z tym przedsiębiorcy muszą poszukiwać innych źródeł swoich wydatków w celu zniwelowania kosztów prowadzenia działalności. Oto one:

1. COWORKING

Coworking polega na dzieleniu powierzchni biurowej bez konieczności fizycznej obecności przedsiębiorstwa w danym miejscu. Takie usługi są świadczone właśnie przez mBiuro; przedsiębiorca może zarejestrować swoją działalność na adres konkretnej powierzchni biurowej oraz korzystać ze skrytki pocztowej. Do tego może także wynajmować salki konferencyjne, zlecać obsługę telefoniczną czy mailową oraz skanowanie korespondencji przychodzącej. Umożliwia to znaczną redukcję kosztów związanych z wynajmem lokalu i zatrudnieniem pracowników biurowych, ponieważ w ten sposób biznesmen płaci niski abonament miesięczny lub roczny i nie musi wynajmować lokalu, opłacać czynszu oraz zatrudniać pracownika biurowego. Jest to prawdopodobnie największy sposób na oszczędność – najniższa płaca minimalna (jak wyżej było wspomniane) wynosić będzie 2600zł miesięcznie, natomiast abonament miesięczny na najdroższy pakiet w wirtualnym biurze mBiuro wynosi tylko 249zł netto.

2. OUTSOURCING

Outsourcing to nic innego jak wydzielenie ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie samodzielnych zadań i zlecenie ich wykonania innym podmiotom, tj. prowadzenie księgowości, sprzątanie, marketing czy zarządzanie kadrami. W ten sposób przedsiębiorca nie musi zatrudniać specjalisty w danej dziedzinie na swój koszt i wypłacać mu comiesięcznej pensji, która w roku 2020 ma wynieść minimum 2600zł brutto. Może zamiast tego zlecić konkretne zadania innym podmiotom zewnętrznym (innym przedsiębiorcom trudniącym się w konkretnym dziale). Koszty takiej decyzji to ok. 50-200zł miesięcznie. W tej dziedzinie sprawnie działa mBiuro, które równolegle zajmuje się udzielaniem pomocy prawnej w ramach prowadzonej Kancelarii Prawnej OxPublica oraz obsługą księgową przez mKsięgowość.

3. REKLAMA

Współcześnie reklamy w gazetach, radiu czy telewizji odchodzą do lamusa. Obecne możliwości marketingowe są o wiele większe oraz tańsze dzięki social mediom. Zaangażowanie w prowadzenie strony na facebooku, istagramie czy pisanie bloga może zastąpić skutecznie drogie reklamy w gazecie czy w telewizji, których koszt waha się w granicach od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy. Dodawanie bieżących informacji oraz promowanie swojej działalności poprzez zdjęcia i artykuły pozwala na dotarcie do o wiele większej liczby potencjalnych klientów niż umieszczanie zwięzłych informacji w gazecie czy na przydrożnych bilbordach. Jest to kolejny sposób na oszczędność.

4. HURT, NIE DETAL

Warto podkreślić, że produkty sprzedawane po cenie hurtowej są o wiele tańsze niż te same rzeczy kupowane po cenie detalicznej. Z tego powodu warto zaopatrywać się w niezbędne materiały w większych ilościach w hurtowniach. W ten sposób jednorazowo dużo nie zaoszczędzimy, jednakże w skali roku wyniesie to kilkaset złotych.

5. ZAKUPY BEZ PODATKU VAT

Jest to popularny i często praktykowany sposób oszczędzania przez przedsiębiorców. Robienie zakupów na firmę pozwala na niepłacenie podatku VAT, jednakże dotyczy to tylko rzeczy niezbędnych do prowadzenia własnej działalności.

6. ZAWIESZENIE DZIAŁALNOŚCI W CZASIE URLOPU

Korzystnym rozwiązaniem w czasie długiego urlopu jest zawieszenie działalności gospodarczej. Jest to sposób na uniknięcie płacenia ZUSu. Jedynym minusem jest fakt, iż w okresie zawieszenia nie można prowadzić sprzedaży. 

Działalność może zostać zawieszona na minimum jeden miesiąc na czas określony lub nieokreślony (maksymalnie na 2 lata). Termin rozpoczęcia zawieszenia można wskazać we wniosku, ale nie może być on wcześniejszy, niż data złożenia wniosku o zawieszenie. Należy pamiętać, iż podanie przewidywanego okresu wznowienia działalności nie powoduje jej automatycznego wznowienia (nie dotyczy spółek). W celu zakończenia zawieszenia działalności należy złożyć ten sam wniosek, który składano przy zawieszeniu, jednakże zaznaczyć opcję ,,wznowienie działalności”. Złożenie wniosków jest bezpłatne. 

W zakresie wznowienia czy zawieszenia działalności gospodarczej można skorzystać z fachowej obsługi specjalistów Kancelarii OxPublica, którzy poinstruują i pomogą zainteresowanemu złożeniem wniosku z przeprowadzeniem całego procesu.

7. OSZCZĘDNOŚĆ ZA PRĄD

W celu zaoszczędzenia pieniędzy należy pamiętać o konieczności analizy zeszłorocznych rachunków za prąd oraz o wyborze korzystniejszej taryfy energii elektrycznej. Przy taryfie C11 obowiązuje jedna dobowa stawka za prąd, natomiast przy taryfie C12 prąd jest tańszy w godzinach 13:00-15:00 oraz w godzinach nocnych. Przedsiębiorca powinien indywidualnie dostosować taryfę do potrzeb prowadzenia swojej działalności.

8. AUKCJE KOMORNICZE

Wydaje się być zaskoczeniem, ale warto korzystać z tego typu aukcji. Można kupić tutaj wszystko (od samochodów po wszelki sprzęt biurowy) nawet za połowę ceny. Nie trzeba spełniać żadnych wymagań w celu wzięcia udziału w aukcji. Wystarczy mieć ze sobą gotówkę oraz dowód tożsamości.

9. WIRTUALNE DOKUMENTY

Warto zrezygnować z tradycyjnego sposobu wysyłania dokumentów czy wystawiania faktur papierowych. Na przykładzie e-faktur w skali roku można zaoszczędzić około 1000zł!  Nie dosyć, iż jest to sposób na zaoszczędzenie pieniędzy, to przyspiesza komunikację między kontrahentami, których dzielą miliony kilometrów oraz eliminuje możliwość zagubienia korespondencji lub jej dotarcia do nieodpowiedniej osoby. 

10. ODDZIELENIE BUDŻETU DOMOWEGO OD FIRMOWEGO

Nie jest zaskoczeniem, że rozsądne gospodarowanie pieniędzmi pozwoli na uniknięcie kłopotów finansowych, a nawet zgromadzenie oszczędności. Dyscyplina i rygor pozwolą przedsiębiorcy na stabilizację finansową. Ale jak to zrobić? Wystarczy jedynie zastosować się do kilku zasad:

    1. oddzielenie budżetu domowego od firmowego – w ten sposób przedsiębiorca będzie widział zasoby pieniężne, jakimi prywatnie dysponuje co miesiąc na pokrycie podstawowych wydatków;
    2. przelewy tylko z konta firmowego na konto prywatne – biznesmen powinien rygorystycznie trzymać się zasady, iż nie może w razie kłopotów dopłacać do swojej działalności;
    3. wypłacanie sobie pensji – jest to najważniejsza zasada, która zapewni bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorcy; czerpanie z konta firmowego jak ze studni bez dna w ostateczności może okazać się zgubne. Abstrakcyjnie brzmiące postanowienie pozwoli szefowi firmy na zbilansowanie swoich prywatnych wydatków, które musi opłacać tak samo, jak pracownik zatrudniony na etat. Jej wysokość powinna zostać indywidualnie ustalona przez przedsiębiorcę wedle jego potrzeb i przelewana w takiej samej kwocie co miesiąc. To doprowadzi do uporządkowania wydatków prywatnych oraz finansowych i wyznaczenia wyraźnej granicy między tymi dwoma budżetami. 

Warto przeanalizować i zastanowić się nad sensownością podanych wyżej zasad. Faktem jest, iż każda firma funkcjonuje według własnych, indywidualnych zasad i nie ma uniwersalnego sposobu na oszczędzanie dla wszystkich przedsiębiorców. Z tego względu osoby prowadzące swoje działalności powinny wybrać politykę oszczędzania i funkcjonowania według własnych zasad i potrzeb.

Leave a Comment

Loading Posts...