Loading Posts...

Employer Branding – definicja wizerunku firmy jutra

Dzisiejszy rynek pracy toczy zaciętą walkę, aby pozyskać kandydatów, oferując wszelakiego rodzaju pakiety benefitów, które mają zatrzymać pracowników. Jednak nie one ostatecznie sprawią, że ludzie pozostaną z nami, najważniejsza staje się opinia oraz wizerunek firmy, które w rzeczywisty sposób zachęcą nowych aplikantów oraz utrzymają doczesnych pracowników. Jak więc skutecznie budować wizerunek firmy? Jak stworzyć idealne miejsce do pracy? Odpowiedź jest jedna: E M P L O Y E R  B R A N D I N G.

 

Czym jest Employer Branding ?

Termin Employer Branding, po raz pierwszy występuje w 2001 roku i zostaje użyty przez  firmę McKinsey. Dotyczy on, tłumacząc na język polski „budowania wizerunku marki pracodawcy” i odnosi się do wszelkich działań, których celem jest tworzenie jak najbardziej przyjaznego środowiska pracy zarówno dla stałych jak i nowych pracowników, dostarczając w ten sposób wizerunek pożądanego pracodawcy. Wyrażenie to znane jest z bliska branży zarządzania zasobami ludzkimi pod niezmienioną, anglojęzyczną nazwą. W zależności od tego czy jest on nastawiony na obecnych czy na przyszłych pracowników, dzieli się na dwa rodzaje.

 

Employer Branding wewnętrzny

Skierowanie wszelkich działań dotyczących Employer Branding w stronę obecnych pracowników firmy. Działania te, dotyczą podniesienia jakości oraz zadowolenia zatrudnionych w danej firmie, zmniejszenie procesu retencji oraz tworzenie przyjaznej atmosfery. Przejawia się to w systemie motywacyjnym, tj. opiece medycznej, kartach MultiSport, Wczasach pod Gruszą, ubezpieczeniach, kartach żywieniowych, jednorazowych wynagrodzeniach pieniężnych. Również wszelakiego rodzaju programy rozwojowe, konkursy, spotkania integracyjne czy większa mobilność przyznana pracownikom sprawią, że wizerunek firmy będzie prezentował się na najwyższym poziomie i ustabilizuje jej pozycję na rynku.

 

Employer Branding zewnętrzny

Skierowanie wszelkich działań dotyczących Employer Branding w stronę potencjalnych pracowników. Polega na budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy i firmy, poprzez udział w targach pracy, aktywny udział w życiu społecznościowym, promocja firmy na uczelniach wyższych oraz przygotowywanie procesów rekrutacyjnych, które trafią do jak największej grupy docelowej.

  

Employer Branding w liczbach

Na podstawie badań przeprowadzonych przez firmę Randstad w 2011r., niemal dwie na trzy firmy prowadziły w tym zakresie wszelakiego rodzaju działania zewnętrzne, których celem było budowanie przyjaznego wizerunku pracodawcy, w tym przez duże firmy w 76%. Z udziału w przetargach pracy, które skupiają się wokół tematu Employer Branding, udział wzięło 29% firm.

Niestety Employer Branding mając tak krótką historię działania na rynku pracy, dopiero powoli wkracza do polskich firm. Badania przeprowadzone przez HRM Insitute z 2017 r. wykazały, że tylko 14% pracodawców polskich posiada określoną strategię Employer Branding, zaś 32% wciąż nad nią pracuje. Oznaczona to, że aż 54% polskich pracodawców w dalszym ciągu nie posiada sprecyzowanej strategii. Co ciekawe 86% pracodawców uważa, że posiadanie jasno określonych działań z tego zakresu jest potrzebne firmie i wpływa pozytywnie na pozyskane nowych pracowników.

 

Korzyści płynące z zastosowania Employer Branding 

  • Pozyskanie wartościowych pracowników – dzięki działaniom, kreujemy markę która sama sobą reprezentuje wartości, których pożąda wsród nowych pracowników. Ukazanie jej idei, dbałości o pracowników i świetna atmosfera sprowadzą wartościowe osoby na rozmowy rekrutacyjne. 
  • Dobra opinia wśród innych – zadowolony pracownik powinien być synonimem zadowolonego pracodawcy. Jeśli jest on zadowolony ze swojej pracy, pozytywna opinia dotrze do szerszego grona odbiorców. Pracownicy będą najlepszymi i najbardziej wiarygodnymi ambasadorami Twojej firmy. Stanowi to świetną reklamę i okazję do pozyskania nowych pracowników.
  • Scalenie zespołu – Employer Branding wewnętrzny przyczynia się do tworzenia zgranego i udanego zespołu. Jeśli pracownikom będzie zależeć na pracy, która daje im radość, tym bardziej zgrane działania będą skierowane na tworzenie firmy. Przyczyniają się do tego również wyjazdy integracyjne, które pozwalają poznać lepiej drugą osobę. 
  • Szansa na nowe współprace – dobry wizerunek, to możliwość nawiązania nowych relacji biznesowych. Przedsiębiorcy chętniej wchodzą w układy z innymi firmami, których opinia jest nienaganna. Docenia się dbałość o pracowników, co leży u podstaw prowadzenia biznesu.

 

Co powinniśmy mieć na uwadze?

  • Bycie szczerym i konsekwentnym – jak to mówią „prawda sama się obroni”, a więc wszystkie działania, które podejmujemy w kierunku budowania naszego wizerunku, powinny być szczere i prowadzić do rzeczywistego polepszenia jakości pracy pracowników, bez mydlenia oczu i mijania się ze stanem faktycznym.
  • Działanie w social mediach – jest to najszybsza droga, którą dotrzesz do młodych, wykwalifikowanych kandydatów. Staraj się dokumentować wszystko w nich, pokazywać korzyści płynące z pracy w Twojej firmie, a co więcej ukaż w nich swój profesjonalizm i troskę o pracowników.
  • Kreatywność – świat już wiele widział, kluczem do sukcesu jest wyróżnienie siebie i swojej firmy. Poszukuj nieoczywistych i zaskakujących sposobów na zaprezentowanie Twojej firmy. 

Dzięki dbaniu o wizerunek naszej firmy od podstaw czyli wśród naszych pracowników, możemy uzyskać wiele korzyści. Nie dość, że będziemy dobrze odbierani w wewnętrznych strukturach firmy, posiadając zgrany i wykwalifikowany zespół zawodowców, którzy sami podpiszą się pod naszą marką, to otoczenie będzie odbierać nas pozytywniej dając szansę na pozyskanie nowych pracowników oraz współpracy biznesowych. Jeśli nie czujemy się pewnie w tym obszarze, możemy powierzyć go wyszkolonym agencją Employer Branding, które oferują działania, zmierzające do zbudowania silnej pozycji marki pracodawcy. Jeśli jeszcze nie podjąłeś żadnych działań w tym kierunku, to idealny moment na podjęcie nowych kroków, które dadzą Tobie, Twojej firmie oraz Twoim pracownikom lepsze jutro.

 

Źródła:

  1. https://www.karierawfinansach.pl/baza-wiedzy/slownik-pojec/employer-branding-co-oznacza-pojecie-employer-branding
  2. http://markapracodawcy.pl/definicja-employer-brandingu/
  3. https://businessinsider.com.pl/firmy/strategie/czym-jest-employer-branding-budowanie-wizerunku-pracodawcy/t1bg57k
  4. https://wunderteam.com/employer-branding/

Leave a Comment

Loading Posts...