Dobrze prosperująca firma z czasem zaczyna się rozrastać. Oznacza to nie tylko większe zarobki i budowanie pozycji na rynku, ale również nowe obowiązki i zadania. Pomocnym rozwiązaniem jest outsourcing, dzięki któremu możesz przekazać część funkcji do realizacji podmiotowi zewnętrznemu.
Termin outsourcing powstał z połączenia 3 angielskich słów: outside (zewnętrzny), resource (środek), using (używanie). Dosłownie pojęcie odnosi się do wykorzystywania zasobów zewnętrznych.
W praktyce oznacza zlecenie określonych zadań osobom lub podmiotom wydzielonym ze struktury organizacyjnej. Obszary, w których najczęściej korzysta się z wymienionej wyżej formy, to w głównej mierze księgowość, administracja kadrowa, marketing lub IT. Jako przedsiębiorca sam możesz określić i wybrać sektory, w których do usprawnienia działań i skuteczności przyda się pomoc. Outsourcing to także sposób na optymalizację kosztów prowadzenia biznesu dzięki przekazaniu części pracy w ręce specjalistów.
Charakter outsourcingu
Outsourcing ma charakter długoterminowy i strategiczny. Polega na współpracy, która wszystkim przynosi korzyści. Nie jest to już relacja dostawca – odbiorca, a zaangażowanie zarówno podmiotu zlecającego usługę, jak i podmiotu tę usługę realizującego. Możesz zdecydować się na jeden z dwóch rodzajów outsourcingu:
- outsourcing pełny: kompleksowa obsługa wybranego obszaru przedsiębiorstwa
- outsourcing selektywny: obsługa części wybranego obszaru przedsiębiorstwa
Decyzja o skorzystaniu z rozwiązań outsourcingu powinna być dobrze przemyślana. Należy uwzględnić wszystkie czynniki, które zadecydują o zleceniu części zadań specjalistom z zewnątrz. Do najważniejszych z nich zalicza się:
- aspekty finansowe
- aspekty ekonomiczne
Cele outsourcingu
Ważne, aby Twoja firma ustaliła główny cel do osiągnięcia. Wyróżnić można trzy podstawowe rodzaje outsourcingu ukierunkowane na konkretny plan działania:
- naprawczy: ustabilizowanie, a następnie zlikwidowanie z niekorzystnej sytuacji
- dostosowawczy: zmiana formy działalności i struktury z uwzględnieniem nowych warunków rynkowych
- rozwojowy: efektywniejsze funkcjonowanie oparte na analizie trendów rynkowych
Korzyści outsourcingu
Zlecanie zadań osobom wykwalifikowanym stabilizuje funkcjonowanie firmy, co przekłada się na wiele korzyści, m.in:
- większą aktywność rynkową
- poprawę jakości usług
- większe środki na inwestycje
- zmniejszenie kosztów wewnętrznych
- wzmocnienie pozycji rynkowej
- oszczędność czasu
Decyzja o skorzystaniu z pomocy specjalistów nie musi być podejmowana z dnia na dzień. Dokładna obserwacja działań przedsiębiorstwa oraz analiza wpływających na nie czynników pozwoli na dopasowanie rozwiązań outsourcingu do indywidualnych potrzeb.
Więcej znajdziesz pod adresem:
http://mspolka.pl/blog/obowiazki-prawne-przedsiebiorcy/
http://dlaszefa.pl/zasada-s-m-a-r-t/
Lechosław Gawroński
21 lutego, 2019Bardzo przydatne.