Loading Posts...

Work-life balance

Co kryje się pod pojęciem work-life balance?

Hasło to możemy coraz częściej zaobserwować zarówno w publikacjach naukowych jak i u lifestylowych influencerów. Wprowadzenie tej zasady do firmy jest nie tylko pożądane, ale wręcz konieczne.  Jakie korzyści niesie za sobą i czy ma prawo bytu w dzisiejszym zabieganym świecie? 

Work-life balance to umiejętność połączenia pracy z prywatną sferą życia. Osiągnięcie takiej równowagi jest możliwe w momencie, kiedy praca nie dominuje życia osobistego oraz kiedy życie osobiste nie odbywa się kosztem pracy.

Idea ta pierwszy raz pojawiła się na przełomie lat 70 i 80 XX wieku. Trudno się dziwić — jeszcze na początku XIX wieku przeciętny dzień roboczy trwał od 12 do nawet 16 godzin. Wtedy „work-life balance” było zasadą niemożliwą do wprowadzenia. Na szczęście, wraz z rozwojem społeczeństwa i gospodarki, tydzień pracy stał się krótszy, a warunki nieporównywalnie bardziej komfortowe. Starając się znaleźć kompromis dla kariery, rodziny i własnych zainteresowań odkryto, że tylko zdrowy balans może zapewnić sukces w każdej z płaszczyzn życia.

Firmy dostrzegają korzyści, które niesie ze sobą idea work-life balance. W zespole panuje lepsza atmosfera, pracownicy są mniej zestresowani oraz zdrowsi — zarówno psychicznie jak i fizycznie. Usatysfakcjonowany pracownik to wydajny pracownik! 

W dzisiejszym świecie work-life balance nie jest opcją, a koniecznością, bez której firma nie będzie w stanie się rozwijać i osiągać sukcesów.  W trosce o swoje teamy szefowie coraz częściej oferują rozmaite udogodnienia — dofinansowanie prywatnej opieki medycznej, szkoleń i kursów czy nawet tworzenie przedszkoli w miejscach pracy. Dzięki tym benefitom pracownicy mogą zaoszczędzić swój czas oraz rozwijać pasje, co w perspektywie czasu procentuje korzystniejszymi wynikami oraz lepszą atmosferą w miejscu pracy.

Jak wprowadzić ideę work-life balance do swojego życia?

Jeśli jesteś szefem:

  • Zadbaj o elastyczność dla swoich pracowników — pozwól im samodzielnie układać  plan dnia, ustawiać urlopy, proponować innowacje. Dając im dużą dowolność i komfort, sprawisz, że mogą znaleźć innowacyjne i efektywniejsze sposoby na wykonywanie swojej pracy.
  • Zapewnij pracownikom potrzebne zasoby — szybka drukarka, kolejne szkolenie a może po prostu ulubiona kawa? Jeśli zapewnisz pracownikom niezbędne narzędzia do pracy, odwdzięczą Ci się lepszymi wynikami oraz przyjemną atmosferą.
  • Dawaj dobry przykład — jeśli sam będziesz żył w myśl idei work-life balance pracownicy dostrzegą jej korzyści i sami zaczną ją stosować.

Jeśli jesteś pracownikiem:

  • Naucz się stawiać zdrowe granice — to nie wstyd czasami powiedzieć „nie”. Lepiej jest odmówić jeśli nie jesteś w stanie wykonać zadania ze względu na brak czasu, niewystarczającą wiedzę w danym zakresie bądź nawet problemy zdrowotne.
  • Zadbaj o prawidłową komunikację zarówno wewnątrz zespołu, jak i z szefem — jeśli jasno będziesz wyrażał swoje potrzeby, czy problemy, istnieje dużo większa szansa, że osiągniesz pożądany rezultat i nie stracisz swojego czasu.
  • Wyznaczaj sobie priorytety — jeśli ustawisz swoje zadania od najważniejszego, łatwiej będzie Ci zaplanować swój dzień, a praca będzie dużo mniej stresująca.

Warto także podkreślić, że dla każdego zasada work-life balance może oznaczać coś innego- w zależności od osobistych priorytetów, zobowiązań oraz zdolności. Kluczowe jest samodzielne szukanie „złotego środka”, własnego sposobu na połączenie pracy i życia prywatnego tak, aby obie te sfery tworzyły spójną całość, lecz nie przeszkadzały sobie wzajemnie i miały zdrowe granice.

Szefie, zadbaj o swój work-life balance!

Mając z głowy odbiór korespondencji, telefony, księgowość, a także obsługę prawną zyskasz więcej czasu na rozwój swojej firmy oraz zaoszczędzisz fundusze, które możesz przeznaczyć na nowe inwestycje. Wszystkie te usługi razem (a także każdą z osobna) może zapewnić Ci M:BIURO — partner Dnia Szefa oferujący outsourcing dla biznesu. 

Kup czas dla siebie i swojego teamu! – [https://mbiuro.com/]

Leave a Comment

Loading Posts...